Pages

အေမရိကန္ပညာေရးႏွင့္ အစိုးရ၏အခန္းက႑


ပညာေရးျပႆနာ
ပညာေရးဆိုသည္မွာ အစိုးရတစ္ခုတည္းတြင္ တာဝန္ရွိသလား ျပန္လည္ဆန္းစစ္ရန္ လိုအပ္လာသည္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ ပညာေရးကို အစိုးရတာဝန္တစ္ရပ္အေနျဖင့္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္မွာ ႏွစ္ကာလ မ်ားစြာ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ၁၇၈၅ ခုႏွစ္ကတည္းကThe Land Ordinance ဆိုသည့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္ရပ္ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္ဆိုသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲ မထုတ္ျပန္မီကတည္းက ပညာေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္ရပ္ရွိေနသည္ဟု ဆိုရမည္။ ထိုဥပေဒတြင္ မိမိတို႔ ေဒသဆိုင္ရာနယ္ေျမမ်ား အတြင္း၌ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားကို ထူေထာင္ၿပီး ရန္ပုံေငြေထာက္ပံ့ေပးရမည္ဟုဆိုထားသည္။

ယခုေခတ္တြင္ ျပည္နယ္ႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာအလိုက္ ပညာေရးကို အဆင့္တစ္ခုသတ္မွတ္ၿပီး ေငြေၾကး သုံးစြဲမႈမ်ားျပဳလုပ္ရာ၌ ယခင္ထက္ ပိုမိုသုံးစြဲမႈမ်ား ျပဳလာေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ဥပမာ ႏိုင္ငံေတာ္က သတ္မွတ္ေပးထားသည့္ ပညာေရး အသုံးစရိတ္၏ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ကို ျပည္နယ္ေဒသမ်ားတြင္ သုံးစြဲ လာၾကသည္။ ထိုသို႔သုံးစြဲရာတြင္လည္း
-         ပညာေရးတြင္ အားနည္းသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ျဖည့္ဆည္းသုံးစြဲရန္
-         ပညာေရးကို ကမၻာ့အဆင့္အတန္းမီ ပညာေရးအျဖစ္ ေဖာ္ေဆာင္ရန္
-         သိပၬံပညာကို အေလးေပးသင္ၾကားရန္
-         တကၠသိုလ္ပညာကို လူတိုင္းပိုမိုတက္ေရာက္သင္ၾကားႏိုင္ရန္စသည့္ အခ်က္မ်ားကို အဓိက ထားၿပီး ေဆာင္႐ြက္ေနေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ပညာေရးကို လက္ဆင့္ကမ္းအေမြေပးရန္ဆိုသည့္ ဦးတည္ခ်က္တစ္ခုတည္းျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းသည္ ေခတ္မမီေတာ့သည့္ အယူအဆ အေတြးအေခၚျဖစ္သည္။ ဘိုးေဘးတို႔ထားခဲ့သည့္ပညာထက္ ပညာသစ္ကို ရွာေဖြေရးသည္ အေလးေပးေဆာင္႐ြက္သင့္သည့္ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ေတြ႕ရွိထားေသာပညာကို ရွာေဖြျခင္းထက္ မေတြ႕ရွိရေသးေသာပညာမ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ ထုတ္ႏိုင္ျခင္းသည္ ပိုၿပီးအေရးႀကီးသည္။
ႏိုင္ငံဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ျမႇင့္တင္လိုသည့္ ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ အသိပညာကို လက္ဆင့္ ကမ္းေရးထက္ မေတြ႕ရွိ ရေသးသည့္ အသိပညာမ်ားကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိေရးအား အေလးအနက္ ဦးစားေပး ေဆာင္႐ြက္ၾကသည္။
မေတြ႕ရွိရေသးေသာ အသိပညာကို ရွာေဖြျခင္းဆိုသည္မွာ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို အေလးေပး ေဆာင္႐ြက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ပညာရွင္မ်ား၏သုေတသနျပဳခ်က္အရ သုေတသနလုပ္ငန္းရပ္မ်ား၌ ကုန္က်စရိတ္အသုံးသည္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အရပ္ရပ္၏ ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ တိုးျမႇင့္ႏိုင္ပါမွ ေခတ္ေနာက္က်မႈ ဝဲဂယက္မွ အျမန္ဆုံး လြတ္ကင္းႏိုင္မည္ဟု ဆိုထားသည္။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံတြင္ ႏွစ္ပါတီအားၿပိဳင္စနစ္ကို က်င့္သုံးသျဖင့္ ပညာေရးကို အေလးေပးေဆာင္႐ြက္မႈတြင္ ေခတ္ေနာက္မက် ေစရန္ အားထုတ္ၾကေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ သို႔ေသာ္ လူတိုင္းတန္းတူညီမၽွ ပညာ သင္ၾကားခြင့္ရေရးႏွင့္ ဆင္းရဲသူမ်ား ပညာသင္ ၾကားခြင့္ရေရးတို႔သည္ အထူးအေလးေပး ေဆာင္႐ြက္ၾက သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ေနေၾကာင္းကိုလည္းေတြ႕ရသည္။ ၁၉၉ဝ ျပည့္ ႏွစ္ေလာက္ကတည္းက သမၼတ ဘီလ္ ကလင္တန္လက္ထက္တြင္ ပညာေရးဆိုင္ရာ အသုံးစရိတ္မ်ားကို အထူးအေလးေပး သုံးစြဲလာ ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ စီးပြားေရးအရ အက်ပ္အတည္းႏွစ္ရပ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ ပထမ အက်ပ္အတည္းမွာ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားမ်ား က်ဆင္းေနျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယအက်ပ္အတည္းမွာ ပညာ သင္ၾကားခြင့္ နည္းပါးလာျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအေၾကာင္းတရားမ်ားက ပညာေရးကိုပါ ႐ိုက္ခတ္လာသည္ဟု ဆိုရမည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးခ်ိန္မွသည္ ၁၉၇ဝ ႏွစ္ကာလမ်ားအတြင္း တစ္ႏွစ္လၽွင္ အလုပ္ လုပ္ႏိုင္သည့္ဦးေရမွာ ၂ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔ ပုံမွန္တိုးလာေသာ္လည္း ကုန္ထုတ္ႏိုင္စြမ္းမွာ ပ်မ္းမၽွ ၁ ဒသမ ၁ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိျခင္းကို ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ႏိုင္သည္။ ထိုက်ဆင္းႏႈန္းကို ပညာရွင္မ်ား အေျဖရွာၾကည့္ၾကရာတြင္ လူသားအရင္းအႏွီးကို တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ ျပဳျပင္ျခင္းမွတစ္ပါး အျခားကုစားနည္းမရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။ အထူး သျဖင့္ ကၽြမ္းက်င္အလုပ္သမားမ်ား ေမြးထုတ္ေရးႏွင့္ အေတြ႕အႀကဳံ ရွိသူမ်ား ပ်ိဳးေထာင္ေရးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပညာေရးႏွင့္ ပညာေပးေရးသာလၽွင္ ျပန္လည္ကုစားေရးကို သက္ေရာက္ေစမည္ ဟုျမင္သျဖင့္ ပညာေရးကို အေလးထားလုပ္ေဆာင္လာၾကသည္။
၁၉၇ဝ ေနာက္ပိုင္းမွစတင္ၿပီး အေမရိကန္တြင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား သိသာစြာျပဳလုပ္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရသုံးေငြမ်ားအေပၚတြင္ ခြဲေဝသုံးစြဲမႈမ်ား ေျပာင္းလဲလာသည္။ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ စီးပြားေရးဦးေမာ့လာသည္ ႏွင့္အမၽွ ပညာသင္ၾကားခြင့္မ်ားလည္း လမ္းပြင့္လာသည္။
၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ပိုင္းေလာက္တြင္ စီးပြားေရးေကာင္းလာေသာေၾကာင့္ ေကာလိပ္တက္ႏႈန္းတိုးလာၿပီး အထက္တန္းေက်ာင္း ထြက္ႏႈန္းမ်ားလည္း ေလၽွာ႔နည္းလာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ ပညာတတ္မ်ား ဝင္ေရာက္လာသျဖင့္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားလည္း ျမင့္မားလာသည္ဟု ဆိုရမည္။ ပညာသင္ၾကားႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ ပညာေရးကို အားေပးျခင္းသည္ ႏိုင္ငံအက်ိဳးစီးပြား တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္းကို ႀကံေဆာင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ေကာင္းစြာနားလည္လာၾကသည္။ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းထြက္မ်ားကို လစာေကာင္းေပးျခင္းသည္ ေကာလိပ္တက္လာမည့္ ေက်ာင္းသားဦးေရကို တိုးတက္ ေစ႐ုံမက ေကာလိပ္ဘြဲ႕မရေသးသည့္သူမ်ားကိုလည္း လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ကန္႔သတ္လိုက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္သြား သည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ မူဝါဒေရးရာ ကိုင္တြယ္သူမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားကလည္း ပညာေရးကို ခိုင္မာသည္ ထက္ခိုင္မာလာေစရန္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလာၾကသည္။ အေမရိကန္ပညာေရးကို မည္မၽွအတိုင္းအတာအထိ ခိုင္မာေစရန္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသနည္း။
အေမရိကန္တြင္ ေကာလိပ္တက္သည့္ဦးေရမွာ ၂ဝ ရာစုအလယ္ပိုင္းေလာက္ကတည္းက တိုးတက္မ်ားျပား လာသည္။ ႏိုင္ငံသားတို႔၏အေျခခံရပိုင္ခြင့္ (GI Bill of Right) အရလည္း ဒုတိယကမၻာစစ္ျပန္မ်ားအတြက္ ပညာသင္ၾကားခြင့္ တို႔ကို လမ္းဖြင့္ေပးထားသလိုျဖစ္ခဲ့သည္။ စစ္ျပန္တို႔ ေက်ာင္းဆက္တက္ခြင့္ရၾကသည္။ လူကုန္တန္မ်ား၊ လူလတ္တန္းစား မ်ားသာတက္ႏိုင္သည့္ ေကာလိပ္မ်ားတြင္ ပညာဆက္လက္ ရွာမွီးခြင့္ရ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၇ဝ ျပည္ႏွစ္မွသည္ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္ အထက္တန္းေက်ာင္းထြက္ ေကာလိပ္ ပညာသင္ခြင့္အေရအတြက္ သိသာစြာတိုးတက္လာျခင္းက အေျဖတစ္ခုကို ထုတ္ျပသလိုျဖစ္ခဲ့သည္။
၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ကို ျပန္လည္သုံးသပ္ၾကည့္ရာတြင္ ေကာလိပ္မတက္မီ အထိ ၁၃ ႏွစ္ခန္႔ အခ်ိန္ကုန္ခဲ့ရသည္။ ျပင္သစ္ႏွင့္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လၽွင္ ေက်ာင္းတက္ႏွစ္ မ်ားသည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ စင္ကာပူထက္လည္း ေက်ာင္းတက္ႏွစ္မ်ားေနၿပီး ဖြံၿဖိဳးမႈ ေနာက္က်ေနသည့္ႏိုင္ငံမ်ားထက္ အနည္းငယ္သာသည့္အဆင့္ေလာက္သာျဖစ္ခဲ့သည္။
၁၉၉၄-၁၉၉၅ ခုႏွစ္ သခ်ၤာႏွင့္သိပၸံဘာသာရပ္တို႔တြင္ ကမၻာႏွင့္ယွဥ္ၾကည့္ပါက အေမရိကန္သည္ သခ်ၤာတြင္ အဆင့္ ၂၈ ခ်ိတ္ၿပီး စင္ကာပူ၊ ေတာင္ကိုရီးယား၊ ဘူလ္ေဂးရီးယား၊ ႐ုရွားႏွင့္ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ အျခား ႏိုင္ငံမ်ား ေနာက္သို႔ပင္ ေရာက္ေနသည္။ သိပၸံဘာသာရပ္တြင္လည္း ကမၻာ့အဆင့္ ၁၇ သာရွိခဲ့သည္။ ပညာေရးတြင္ တန္းတူညီမၽွ သင္ၾကားခြင့္ မရခဲ့ျခင္းသည္ ကမၻာ့အဆင့္ေနာက္တြင္ေရာက္ေနရျခင္း၏ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ျဖစ္သည္ကိုလည္း သူတို႔ေလ့လာ သုံးသပ္မိၾကသည္။
ပညာေရးတြင္ တန္းတူညီမၽွ ပညာသင္ၾကားခြင့္မရျခင္းသည္ မူဝါဒေရးဆြဲသူမ်ားကိုပါ စိန္ေခၚစရာ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ စီးပြားေရး မေျပလည္သျဖင့္ ေက်ာင္းမေနႏိုင္၊ အထက္တန္းၿပီးလၽွင္လည္း ေကာလိပ္ ဆက္မတက္ႏိုင္သူေတြ ေက်းလက္တြင္သာမက ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္ပါ အေျမာက္အျမားရွိေနေသးသည္။ အထက္တန္းေက်ာင္းၿပီး႐ုံေလာက္ႏွင့္ ပညာေရးကို ရပ္ဆိုင္းလိုက္မည္ဆိုပါက လုံေလာက္သည့္ ပညာေရး သူတို႔တြင္ မရွိႏိုင္။ ပညာမတတ္လၽွင္ ကၽြမ္းက်င္မႈနည္းမည္၊ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းနည္းမည္။ လုပ္ခ လစာနည္းမည္။ ဆင္းရဲတြင္းပိုနက္ၿပီး နိမ့္က်သည့္ဘဝမွ ႐ုန္းမထြက္ႏိုင္သည့္အေနအထားသို႔ ေရာက္သြား မည္ျဖစ္ေၾကာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအပိုင္းက စဥ္းစားၾကသည္။
၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္ပိုင္းေလာက္တြင္ ဆင္းရဲသူမ်ားအေနျဖင့္ ရသင့္ရထိုက္သည့္ လုပ္ခလစာထက္ ေလၽွာ႔နည္း ရယူၿပီး လုပ္ကိုင္ ေနရသည္။ ပညာမတတ္သျဖင့္ ပိုက္ဆံမရ၊ ပိုက္ဆံရသင့္သေလာက္မရသျဖင့္ ပိုၿပီး ဆင္းရဲ၊ လုံးလည္ခ်ာလည္လိုက္ေနၾကရသည့္ေခတ္တစ္ေခတ္ အေမရိကန္တြင္လည္းရွိခဲ့ဖူးသည္။
၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္ ဆင္းရဲသည့္အလုပ္သမားမ်ားသည္ ရသင့္ရထိုက္သည့္ လုပ္ခလစာမ်ားထက္ ေလၽွာ႔နည္းၿပီးခံစားၾကရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ေကာလိပ္တက္ၿပီး စာသင္ရန္ဆိုသည္မွာ သူတို႔ဝင္ေငြႏွင့္ မမၽွမတျဖစ္သည္။ ပညာေတာ္ေသာ္လည္း ေငြေၾကးမလိုက္ႏိုင္သျဖင့္ ေက်ာင္းထြက္လိုက္ရသူေတြ ထိုႏွစ္ပိုင္းတြင္ မ်ားျပားခဲ့သည္။ ခ်မ္းသာသည့္သားသမီးမ်ား ေလာက္သာ ပညာကို ဆုံးခမ္းတိုင္ သင္ႏိုင္႐ုံမက ပညာတတ္ျဖစ္ၿပီးလၽွင္လည္း လစာေကာင္းေကာင္းရၾကသည္။
အေမရိကန္ပညာေရးစနစ္တြင္ အထက္ပါအခ်က္မ်ားသည္ အၿမဲစဥ္းစားေျဖရွင္းေနရသည့္ ျပႆနာ မ်ားျဖစ္သည္။
ပညာေရးအေဆာက္အအုံ
အစဥ္အလာအားျဖင့္ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းပညာေရးကို ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားက တာဝန္ယူေပးထားၾကသည္။ မိမိတို႔ျပည္နယ္အလိုက္ ေက်ာင္းမ်ားကို ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ေပးၾကသည္။ ထိုေထာက္ပံ့ေငြမ်ားမွာ ျပည္နယ္အလိုက္ ေကာက္ခံရရွိသည့္ အခြန္ေငြမ်ားထဲမွ ေထာက္ပံ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာမ်ားကို ငွားရမ္းျခင္း၊ သင္ၾကားမည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း မ်ား သတ္မွတ္ျခင္းတို႔ကိုလည္း မိမိတို႔ ျပည္နယ္အလိုက္သာ သတ္မွတ္ေလ့ရွိသည္။
၁၉၄၅ မွ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္အထိ ျပည္နယ္အလိုက္ ပညာေရးအတြက္ အသုံးစရိတ္သည္ ရရွိသည့္ရန္ပုံေငြ၏ ၃၉ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ျဖစ္ ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ၁၉၇ဝ ႏွစ္လည္ခန္႔တြင္ ျပည္နယ္အလိုက္ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ကသတ္မွတ္ေပးသည့္ ပညာေရးအသုံးစရိတ္ထက္ပင္မ်ားေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေဒသဆိုင္ရာ ပညာေရးအသုံးစရိတ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ အသုံးစရိတ္သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ေက်ာ္လြန္ခဲ့သည္။ စုစုေပါင္း ျပည္နယ္အလိုက္ရရွိေငြ၏ ၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔အထိ တိုးျမႇင့္သုံးစြဲခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ သည္။
ျပည္နယ္အလိုက္ ပညာေရးအတြက္ ေထာက္ပံ့သည္ဆိုရာတြင္ အထူးအစီအစဥ္မ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္ ေထာက္ပံ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာ ေက်ာင္းေနအ႐ြယ္ကေလးတိုင္း ေက်ာင္းတက္ႏိုင္ေရးအစီအစဥ္မ်ိဳးျဖစ္ သည္။ ထိုစီအစဥ္အတြက္ ၁၉၆ဝ၊ ၁၉၇ဝ ႏွင့္ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ားတြင္ အစိုးရအလယ္တန္းေက်ာင္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းစီ ေငြမ်ားကို တိုးျမႇင့္ သုံးစြဲသြားခဲ့သည္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္ ႏွစ္လယ္ေလာက္မွစတင္ၿပီး ၇ ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔ ေထာက္ပံ့ေငြက်ဆင္းသြားေသာ္လည္း ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ခန္႔တြင္ ပုံမွန္ေထာက္ပံ့သည့္အေနအထားသို႔ ျပန္ေရာက္သြားခဲ့သည္။ ျပည္နယ္အလိုက္ ပညာေရးအတြက္ သတ္မွတ္ခြဲေဝေပးသည့္ ေငြေၾကးရန္ပုံေငြမ်ားမွာလည္း မတူညီၾကေပ။ သို႔ေသာ္ အနည္းဆုံး ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ သည္ အမ်ားဆုံး ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ သုံးစြဲေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကို မိမိတို႔ျပည္နယ္အလိုက္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းခြင့္ရရွိၾကသျဖင့္ ျပည္နယ္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု သတ္မွတ္ သင္ၾကားခ်က္မ်ား မတူညီၾကေပ။ သင္ၾကားမည့္ဆရာမ်ားကို ခန္႔ထားရာတြင္လည္း အနည္းဆုံး တကၠသိုလ္၊ ေကာလိပ္တစ္ ခုခု မွဘြဲ႕ရၿပီးျဖစ္ရမည့္အျပင္ မိမိတို႔သင္ျပမည့္ ဘာသာရပ္အတြက္ အထူးျပဳဘြဲ႕ရရွိခဲ့သူမ်ားကိုသာလၽွင္ သက္ဆိုင္ရာ ဘာသာျပဆရာအျဖစ္ သတ္မွတ္ေလ့ရွိသည္။
ျပည္နယ္အလိုက္ သင္႐ိုးမ်ားကို ျပ႒ာန္းရာတြင္လည္း မတူညီၾကေပ။ ဥပမာ အေမရိကန္သမိုင္းကို ၁၁ တန္းအဆင့္ေလာက္ ေရာက္မွ သင္သည့္ျပည္နယ္မ်ားရွိသည္။ ထိုအတန္းေရာက္မွ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ျဖင့္ သတ္မွတ္သင္ျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္စာအုပ္ကို သင္ရမည္ဟု ပုံေသသတ္မွတ္ခ်က္မရွိ။ မိမိတို႔ျပည္နယ္အလိုက္ ႏွစ္သက္သည့္ သမိုင္းစာအုပ္ကို ေ႐ြးခ်ယ္ ျပ႒ာန္းေလ့ရွိသည္။
ေဒသဆိုင္ရာအလိုက္ ေက်ာင္းမ်ားအေပၚတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ပုံမွာလည္း ကြာျခားၾကသည္။ ျပည္နယ္အလိုက္ သူေဌးႀကီးမ်ား၏ ေထာက္ပံ့ေငြကအေရးပါသျဖင့္ ေငြေၾကးခ်မ္းသာသူမ်ားမွာ ပညာေရးတြင္ အျခားအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားထက္ ဩဇာသက္ေရာက္မႈ ပိုရွိၾကသည္။ ဆင္းရဲသည့္ေဒသမ်ားတြင္ ပညာေရးအတြက္ အသုံး စရိတ္သည္၊ ခ်မ္းသာသည့္ျပည္နယ္ေဒသမ်ားမွ ပညာေရး အသုံးစရိတ္ကို မမီႏိုင္ေပ။ ခ်မ္းသာသည့္ ေဒသမ်ားမွ ပညာေရးအသုံးစရိတ္က ဆင္းရဲသည့္ေဒသမ်ားထက္ ႏွစ္ဆ၊ သုံးဆခန္႔ ပိုမိုေၾကာင္းေတြ႔ ရသည္။
ျပည္နယ္မ်ားတြင္ အစိုးရအလယ္တန္းႏွင့္အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားသို႔ တက္ၾကသည့္ ေက်ာင္းသားဦးေရ မွာ ၉ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ျဖစ္သည္။ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားသို႔ သြားတက္သည့္ေက်ာင္းသားဦးေရ ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း ခန္႔မွာလည္း ထက္ဝက္ ခန္႔သည္ ကက္သလစ္ဘာသာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကဖြင့္လွစ္ထားသည့္ ေက်ာင္းမ်ားသို႔သြားတက္ၾကသည္ကမ်ားသည္။
အေမရိကန္ အထက္တန္းပညာေရးတြင္ ပုဂၢလိကအထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားသည္ အေရးပါသည့္ အခန္း က႑တြင္ ရပ္တည္ ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ သာမန္ဘြဲ႕ရ၊ မာစတာဘြဲ႕ရ၊ ေဒါက္တာဘြဲ႕ရ  ၃၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ယင္းပုဂၢလိကအထက္တန္း ေက်ာင္းထြက္မ်ားျဖစ္ေနေၾကာင္းကိုလည္းေတြ႕ရသည္။ ပထမဘြဲ႕ကိုရရွိသည့္ ေက်ာင္းသား ၆ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ေက်ာ္မွာ ပုဂၢလိကေက်ာင္းထြက္မ်ားျဖစ္ေနသည္။
၁၉၅၇ ခုႏွစ္တြင္ ဆိုဗီယက္႐ုရွားသည္ စပြတ္နစ္ဆိုသည့္ အာကာသယာဥ္ကို လႊတ္တင္လိုက္သျဖင့္ အေမရိကန္တို႔ မ်က္လုံးမ်က္ဆန္ျပဴးကုန္ၾကသည္။ သိပၬံပညာတြင္ မိမိတို႔ေနာက္က်န္ခဲ့ၿပီဆိုျခင္းကို သိလာၾကသျဖင့္ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားေနၾကသည့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း ကိုပါ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား လုပ္ေဆာင္လာခဲ့သည္။
၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္မွစတင္ၿပီး သူတို႔ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အထက္တန္းေအာင္ၿပီးေသာ္လည္း တကၠသိုလ္ေကာလိပ္မ်ား သို႔ဆက္မတက္ႏိုင္ေၾကာင္းေတြ႕ျမင္လာၾကသည္။ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုသည္ စားဝတ္ေနေရး မေျပလည္သျဖင့္ အလုပ္ထြက္ လုပ္ၾကရသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေကာလိပ္ဆက္တက္ေရးကို ျပည္နယ္အလိုက္ဦးစားေပးေဆာင္႐ြက္ေရးသည္ ျပည္နယ္ အစိုးရမ်ား၏ တာဝန္တစ္ရပ္ျဖစ္လာသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အလုပ္ခြင္ႏွင့္ ပညာေရးကို ေပါင္းစပ္ေပးသည့္ ပညာေရးမ်ိဳးကို တီထြင္လာခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ ပညာေရးမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ျပည္နယ္ေဒသအလိုက္ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားတြင္ လုပ္ခြင္ႏွင့္ပညာေရး ေပါင္းစပ္ေပးသည့္စနစ္မ်ားကို စတင္သြပ္သြင္းေပးခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွ အဆင့္ျမႇင့္ကာ တိုးတက္သင္ၾကားခြင့္မ်ားကို မက္လုံး ေပးလာသျဖင့္ ပညာေရးကို ပိုၿပီးစိတ္ဝင္စားလာၾကသည္။
ျပည္နယ္အလိုက္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားသို႔ေထာက္ပံ့ေငြသည္ ေဒသအလိုက္ ေကာက္ခံရရွိသည့္ အခြန္ေငြႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္သည္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္နယ္အလိုက္ ေကာက္ခံရရွိသည့္ အခြန္ေငြထဲမွ အျပည့္အဝေထာက္ပံ့ ေပးျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေထာက္ပံ့ႏိုင္ရန္အတြက္လည္း ေဒသဆိုင္ရာျပည္သူမ်ားက အခြန္ေငြမ်ားကို တိက်စြာေပးေဆာင္ ၾကရၿပီး၊ ရရွိသည့္ အခြန္ေငြမ်ားထဲမွ အခ်ိဳးက် ပညာေရးကို ျပန္သုံးၾကရသည္။
၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၌ စုစုေပါင္းရရွိသည့္ အခြန္ေငြမ်ားထဲမွ ပညာေရးအတြက္ အသုံးစရိတ္သည္ ပ်မ္းမၽွ ၁၄ ဘီလီယံခန္႔ရွိသည္။ ပညာေရးအတြက္ ေငြကိုတိုးျမႇင့္သုံးလိုလၽွင္ ေကာက္ခံေငြကိုလည္း တိုးျမႇင့္ရမည္သာျဖစ္သည္။ ဝင္ေငြ တိုးလာမွသာလၽွင္ ေကာက္ခံေငြကိုလည္း တိုးျမႇင့္ရမည္ျဖစ္သျဖင့္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ဝင္ေငြလစာ တိုးျမင့္ေရးမွာလည္း အေရးႀကီးလွသည္။
ျပည္နယ္ေဒသတစ္ခုတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားသည္ မိမိတို႔သားသမီးမ်ားအတြက္ အပိုကုန္က်ခံကာ က်ဴရွင္ ထားရသည္ဆိုလၽွင္ တြက္ေျခကိုက္မည္မဟုတ္ေပ။ ပညာေရးအတြက္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ အခြန္ထဲမွလည္း က်ခံရသည္၊ အပိုလည္း စိုက္ထုတ္သုံးရ မည္ဆိုလၽွင္ ႏွစ္ခါနာသည့္သေဘာေဆာင္သြားမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ားအေပၚ မိမိတို႔အခြန္ထဲမွ စိုက္ထုတ္ေပးေနရျခင္းအေပၚ ေဝဖန္သုံးသပ္မႈမ်ား ရွိလာသည္။
ပညာေရးအေထာက္အပံ့
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားသို႔ အေထာက္အပံ့ေပးျခင္းမွာ အစဥ္အလာကဲ့သို႔ျဖစ္ေန သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္မ်ားအထိ ေထာက္ပံ့ေၾကးမ်ား ေပးထားၾကသည္။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေကာလိပ္မ်ားသည္ ပုဂၢလိကသူေဌးႀကီးမ်ား၏ အေထာက္အပံ့ျဖင့္လည္း ရပ္တည္ေနၾကေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။
ပညာေရးဆိုသည္မွာ အစိုးရခ်ည္းသက္သက္ တာဝန္ယူထားရမည့္ကိစၥႀကီးတစ္ရပ္အေနျဖင့္ မွတ္ယူ ထားရမည္မဟုတ္ေပ။ ပိုထူးခၽြန္ခ်င္သည့္ကေလးကို ပိုေထာက္ပံ့ေပးၿပီး၊ ပညာေရးတြင္ ပိုအခြင့္အေရး ရေစရန္ ႀကံေဆာင္ျခင္းမ်ားလည္း ရွိႏိုင္ေပသည္။ ေက်ာင္းေကာင္းတစ္ခုျဖစ္ေစရန္ သာမန္ရပ္တည္မႈ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈမ်ိဳးျဖင့္ သြားေန၍မျဖစ္ေပ။ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား၊ ပညာရွင္ေမြးထုတ္ေရး အထူးအစီအစဥ္မ်ားကို မိမိတို႔ေက်ာင္းအလိုက္ သီးျခားလုပ္ေဆာင္မည္ဆိုလၽွင္ သီးျခား ရန္ပုံေငြမ်ား ထူေထာင္ၿပီး၊ သီးျခားရပ္တည္ႏိုင္ေစရန္ ႀကိဳးစားရေပလိမ့္မည္။
ထိုေက်ာင္းမ်ိဳးမ်ားသည္ ျပည္နယ္ေဒသတိုင္းတြင္ အထူးအခြင့္ထူးခံေက်ာင္းမ်ားအျဖစ္ရပ္တည္ေလ့ရွိၿပီး ကုမၬဏီႀကီးမ်ား သူေဌးႀကီးမ်ား၏ အေထာက္အပံ့ႏွင့္ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ေလ့ရွိသည္။ နည္းပညာရပ္မ်ားကို ေက်ာင္းသား တိုင္းသို႔အေထာက္အပံ့လည္း ကြာျခားႏိုင္ပါသည္။ ေထာက္ပံ့ႏိုင္သည့္ ေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အထူးအခြင့္အေရးရရွိ သည့္သူမ်ားျဖစ္ႏိုင္သျဖင့္ ထိုေက်ာင္းမ်ားသို႔ ဝင္ခြင့္ရေရးမွာလည္း အထူးအခြင့္အေရးတစ္ခုျဖစ္ႏိုင္သည္။
အစိုးရေက်ာင္းမ်ား၏ေအာင္ျမင္မႈသည္ ပုဂၢလိကဘက္မွ မည္မၽွေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္သနည္း ဆိုသည့္ အခ်က္အေပၚတြင္လည္း အေျခခံေနသည္။ ျပင္ပအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သူေဌးမ်ားအေထာက္အပံ့ ေကာင္းစြာ ရရွိသည့္ေက်ာင္းမ်ားမွာ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္မႈရွိၿပီး အမည္ခံအစိုးရေက်ာင္းမ်ားအေပၚ လႊမ္းမိုးမႈမ်ား ရွိေနမည္သာ ျဖစ္သည္။ ယေန႔ပညာေခတ္သည္ စာေရး စာဖတ္တတ္႐ုံဆို သည့္အဆင့္ကို ေက်ာ္လြန္ေတြးဆသည့္ေခတ္ ျဖစ္လာသည္။ အေျခခံ အေရးအဖတ္ကို ။မျဖစ္မေနတတ္ေျမာက္ရမွန္း လူတိုင္း၏အေျခခံအသိတြင္ ရွိၿပီးသားဟု မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ စိတ္မပူလၽွင္လည္း ကိုယ့္ဘာသာ တာဝန္ယူသည့္ အဆင့္မ်ားသို႔ ေရာက္ရွိလာၿပီဟုဆိုရမည္။ ပညာရွာမွီးႏိုင္သည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာသည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
နည္းပညာဖြံၿဖိဳးတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမၽွ လူတစ္ဦးခ်င္း၊ မိသားစုတစ္စုခ်င္း၏ နည္းပညာအေပၚ ႐ူးသြပ္မႈ၊ သုံးစြဲမႈမ်ားသည္ ပညာေရးတြင္ မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳလာသည္။ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဖြံၿဖိဳးေရး ဆိုသည္မွာ နည္းပညာဆိုင္ရာပစၥည္း မ်ား၏အေထာက္အကူကို ယူငင္သုံးစြဲႏိုင္ျခင္းႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္ သည္။ အိမ္တိုင္းတြင္ ကြန္ပ်ဴတာမွသည္ စမတ္ဖုန္းအဆုံး အမ်ားဆုံးသုံးလာႏိုင္ျခင္း၊ အင္တာနက္ကို တြင္က်ယ္စြာ အသုံးျပဳလာျခင္းမ်ားသည္ ပညာတိုးတက္ေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့မ်ားျဖစ္သည္။
အစဥ္အလာပညာေရးသည္ ေက်ာင္းကေပးသမၽွသာရသည့္အသြင္ေဆာင္လာသည္။ ေခတ္သစ္ ပညာေရး သည္ လိုသေလာက္ရွာေဖြသင္ၾကားႏိုင္သည့္အဆင့္ျဖစ္လာသည္။ ေက်ာင္းသို႔လႊတ္လိုက္သည့္ မိမိတို႔ သားသမီးကို ေက်ာင္းစာ ေလာက္ျဖင့္ တင္းတိမ္မေနသင့္ေၾကာင္းကို မိဘေတြကလည္း ေကာင္းစြာ သိလာၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ပိုေတာ္ခ်င္လၽွင္၊ ပိုၿပီး ထူးခၽြန္ေစလိုလၽွင္ ပိုၿပီး ရွာေဖြသင္ၾကားႏိုင္သည့္ ေနရာကို ပို႔ေဆာင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္တြင္ မိမိတို႔သားသမီးမ်ား ပညာပိုရေရးအတြက္ အထူး တစ္ေနရာသို႔ ပို႔ေနစရာမလိုေပ။ ကြန္ပ်ဴတာတစ္လုံးခ်ေပးထားလိုက္လၽွင္ အားလုံးကိစၥၿပီးႏိုင္သျဖင့္ မိဘမ်ားကိုယ္တိုင္ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ အိုင္စီတီကို အိမ္မ်ားတြင္ ထူေထာင္တပ္ဆင္ေပးလာၾကျခင္းက ပညာေရးဖြံၿဖိဳး တိုးတက္ေစသည့္ အေထာက္အပံ့ေကာင္းမ်ား ျဖစ္လာပါသည္။
အစိုးရအေနျဖင့္ ပညာဆက္လက္မသင္ၾကားႏိုင္သည့္သူမ်ား ပေပ်ာက္ေစရန္ ေခ်းေငြစနစ္ျဖင့္ အေထာက္အပံ့ေတြေပးခဲ့သည္။ အဆင့္ျမင့္ပညာသင္ၾကားေရးအတြက္ ေခ်းေငြစနစ္သည္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳခဲ့သည္။ အစိုးရကေထာက္ပံ့ျခင္းသည္ အစိုးရအတြက္ ဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မည္။ သို႔ေသာ္ အစိုးရသည္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားအေပၚတြင္ အေထာက္အပံ့ေကာင္းစြာ ေပးၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျပဳသကဲ့သို႔၊ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္တြင္လည္း ပုဂၢလိက၏အခန္း က႑သည္ ပိုၿပီးအေရးပါလာလာေစရန္ အခြင့္အလမ္းမ်ားေပးခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ပုဂၢလိက ပညာေရး၏အခန္းက႑သည္ အစိုးရ၏အခန္းက႑ထက္ ပိုၿပီးစြမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈမွာ အေမရိကန္ထက္ သာလြန္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ကိုလည္း အေလးထား စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။
ပညာေရးအတြက္ အစိုးရကစိုက္ထုတ္ကုန္က်ေနရသည့္အေပၚတြင္ ေဝဖန္ျပစ္တင္မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ မည္သည့္ အဆင့္တြင္ မေထာက္ပံ့ရဆိုသည့္အခ်က္ကား ကြဲျပားမႈမရွိေပ။ ဥပမာ ျပည္နယ္အဆင့္၊ ေဒသဆိုင္ရာအဆင့္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အဆင့္ မည္သည့္အဆင့္တြင္ မေထာက္ပံ့ရဆိုသည့္ တိက်ေသာထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုမႈမ်ား မရွိေပ။
အေမရိကန္တြင္ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွ လာေရာက္ေနထိုင္သူ အမ်ားအျပားရွိသည္။ ထိုသူမ်ား၏ပညာေရး သည္လည္း အစိုးရအတြက္ ေခါင္းခဲစရာျဖစ္သည္။ ထိုသူမ်ားကိုလည္း တန္းတူညီမၽွ ပညာသင္ခြင့္ကို ေပးမွသာလၽွင္ အက်ိဳးအျမတ္တစ္ခုခုကို ျပန္လည္ ရယူႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ ပညာေရးတြင္ တန္းတူညီမၽွ မရွိျခင္း၊ ပညာမတတ္သူေပါမ်ားသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုသည္ ျပႆနာ အမ်ားဆုံးရွာႏိုင္သည့္ ေနရာ တစ္ေနရာျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း အစိုးရမ်ားက သတိျပဳမိၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အစိုးရအစီအစဥ္ျဖင့္ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈသည္ လိုအပ္ေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။
လူတစ္ဦးခ်င္း ဝင္ေငြတိုးတက္မွ ပညာသင္ၾကားျခင္းကို စိတ္ဝင္စားၾကမည္။ ဝင္ေငြတိုးတက္ေရးအတြက္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ေဖာ္ေဆာင္ေပးရန္မွာလည္း အစိုးရတြင္ တာဝန္ရွိေနျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရႏွင့္ ပညာေရးသီးျခားခြဲထုတ္ရန္ဆိုသည္မွာ လည္း လက္ေတြ႕တြင္ မျဖစ္ႏိုင္ေသးသည့္ အေနအထားတြင္ ရွိေနသည္။
ပညာေရးမူဝါဒ
ပညာေရးအတြက္ ပညာတတ္ေလာကႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေလာကမွ အထူးစိတ္ဝင္စားစြာျဖင့္ ေဆြးေႏြးစရာ ျဖစ္ေနခဲ့ပါသည္။ ပညာသင္ၾကားေရး၊ ေငြေရးေၾကးေရး၊ ပညာသင္ၾကားခြင့္ တန္းတူညီမၽွမရသည့္အေရးမ်ား သည္ ေဆြးေႏြးစရာမ်ား ျဖစ္ပါ သည္။
ပညာေရးဆိုသည္မွာ တစ္ဦးခ်င္း ကၽြမ္းက်င္မႈရွိေရးႏွင့္ လုပ္ခအလုံအေလာက္ရရွိေရးတို႔သည္ ေဆြးေႏြး ျငင္းခုန္စရာမ်ား ျဖစ္ေနခဲ့ပါသည္။ လူသားကို အရင္းအႏွီးတစ္ခုကဲ့သို႔သေဘာထားလၽွင္ လူသားကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ရမည့္ လုပ္ငန္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ပိုၿပီးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ႏိုင္ေလ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္း အတြက္ ပိုၿပီးအက်ိဳးရွိေလျဖစ္သည္။ ပညာေရးတြင္ လူသားကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းသည္ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား ေမြးထုတ္ရန္ႏွင့္ ထိုကၽြမ္းက်င္သူမ်ားကို လုံေလာက္သည့္ေထာက္ပံ့မႈမ်ားေပးႏိုင္ရ မည္ဆိုသည့္ အခ်က္မ်ားကိုလည္း ဆက္စပ္စဥ္းစားရေပလိမ့္မည္။
ပညာေရးတြင္ လူသားကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္းဆိုသည္မွာ
-         လုပ္ငန္းခြင္တြင္ ကၽြမ္းက်င္စြာလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္
-         အမိန္႔နာခံတတ္ေစရန္
-         ၫႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္း လိုက္နာတတ္ေစရန္
-         အဖြဲ႕လိုက္ ပူးေပါင္းတတ္ေစရန္ဆိုသည့္အခ်က္မ်ားတြင္ အေလးထားလုပ္ေဆာင္ရေပလိမ့္မည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ထိုအခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ အေျခခံအေနျဖင့္ ခ်မွတ္ၿပီးသားျဖစ္ေနရ မည္။ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္လာၾကသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္လည္း ထိုရည္မွန္းခ်က္အတိုင္း ေပါက္ေျမာက္ေစရန္ မေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္လၽွင္  ေနာက္က်က်န္ေနခဲ့မည္သာျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ အဆင္ေျပေစမည့္ ပညာေရးစနစ္ကို အေကာင္ အထည္မေဖာ္ႏိုင္သည့္ပညာေရးစနစ္သည္လည္း က်ဆုံးရမည္သာျဖစ္သည္။
ပညာေရးကို အျမင္က်ယ္စြာျဖင့္ ႐ႈျမင္တတ္ရန္လည္းလိုပါသည္။ အဖြဲ႕အစည္းအျမင္ႏွင့္ တစ္ဦးခ်င္း အက်ိဳးအျမတ္အျမင္ဟူ၍ ႏွစ္ပိုင္းရွိပါသည္။ ေက်ာင္းတက္ျခင္းသည္ ပညာတတ္ႀကီးျဖစ္ရန္ဆိုသည့္ အခ်က္ထက္ လုပ္ငန္းခြင္ႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို အေထာက္အကူျဖစ္ရမည္ဆိုသည့္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ အျမင္မ်ိဳးရွိေစရန္ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ေပးရမည္။ စာက်က္ၿပီး စာေမးပြဲ ေအာင္ျခင္းသည္ ကေလး တစ္ေယာက္ကို ဘဝမွန္ အျဖစ္မွန္ကို ရင္ဆိုင္ေစျခင္းမဟုတ္ေၾကာင္း ဆရာမ်ား နားလည္သေဘာ ေပါက္ထားၾကရမည္။ အျမင္က်ယ္ေစရန္ဆိုသည္မွာ ၾကည့္ျမင္တတ္ေစရန္ တံခါးဖြင့္ေပးႏိုင္မႈႏွင့္လည္း ဆိုင္သည္။ တံခါးဖြင့္ ေပးရမည့္သူမ်ားကိုယ္တိုင္ ေခ်ာင္ထဲတြင္ထိုင္ေနရျခင္းကို ႏွစ္သက္ေနလၽွင္၊ တံခါးဖြင့္ေပးရမည္ကို ေမ့ေနသူမ်ားျဖစ္လၽွင္ ဆရာမ်ားသည္ တာဝန္ေက်ပြန္သူမ်ား ျဖစ္လာမည္မဟုတ္ေပ။
ပညာေရးဖြံၿဖိဳးတိုးတက္ျခင္းသည္ အားေပးကူညီျခင္းႏွင့္လည္း မ်ားစြာသက္ဆိုင္သည္။ အားေပးမႈနည္းလၽွင္ ရလဒ္နည္းၿပီး၊ အားေပးမႈေကာင္းလၽွင္ ရလဒ္ေကာင္းတတ္သည္။ ဥပမာ ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံတြင္ မူလတန္း ေက်ာင္းသားတစ္ဦးအတြက္ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေပးသည့္ေငြသည္ ေဒၚလာ ၅၈၆ဝ ႏႈန္းျဖစ္ၿပီး၊ စပိန္ႏိုင္ငံက ေဒၚလာ ၂၅၈ဝ သာအသုံးျပဳသျဖင့္ ကြာျခားမႈ ထက္ဝက္ေက်ာ္ျဖစ္သလို ပညာတတ္ေျမာက္မႈ အဆင့္အတန္းမွာလည္း ထက္ဝက္မက ကြာျခားေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။
ပညာေရးတြင္ အသုံးစရိတ္ကြာျခားျခင္းသည္ ပညာတတ္ရွားပါးျခင္းျဖစ္ေစသလို ေက်ာင္းမၿပီးမီ ေက်ာင္း ထြက္ႏႈန္းကိုလည္း ျမင့္မားေစသျဖင့္ ရလဒ္ဆိုးမ်ားကိုသာ ရေစသည္။ ထိုျပႆနာကို ေက်ာင္း အတင္း တက္ခိုင္းျခင္းျဖင့္လည္း ကုစားႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ျပင္ ပညာေရးအေထာက္အပံ့နည္းျခင္းေၾကာင့္ စာသင္ခန္းအ႐ြယ္အစားကို မကန္႔သတ္ႏိုင္ျပန္လၽွင္လည္း ထိေရာက္မႈနည္းတတ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ စာသင္ခန္းတစ္ခန္းလၽွင္ ေက်ာင္းသားဦးေရ ၁ဝဝ ခန္႔ထည့္သြင္းသင္ၾကားေနရ သည့္ႏိုင္ငံမ်ိဳးတြင္ ပညာဖြံၿဖိဳးေရးကို လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ ေႏွးေကြးႏိုင္သည္။
ပညာသင္ၾကားေရးတြင္ ရလဒ္ေကာင္းျခင္းျဖင့္သာ ပိုင္းျဖတ္ရေပလိမ့္မည္။ မတတ္သူမ်ားကို ေမြးထုတ္ၿပီး မသိသည့္ နယ္ပယ္တြင္ လုပ္ေဆာင္ေစျခင္းထက္၊ သိနားလည္ၿပီး ကၽြမ္းက်င္စြာလုပ္ငန္းခြင္ကို ရင္ဆိုင္ ေစျခင္းက လုပ္ခေၾကးေငြ ကိုလည္း အာမခံခ်က္ရွိေစႏိုင္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ အေထာက္အပံ့ေကာင္းေကာင္း ျဖင့္ လူမွန္ေနရာမွန္ေရာက္ေစျခင္းကလည္း အေရးႀကီးပါသည္။
ပညာေရးသုံးသပ္ခ်က္
၁။ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ေပါင္း ၄ဝ ခန္႔အတြင္း အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ပညာေရးအေဆာက္အအုံမ်ားကို သိသာစြာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ျပည္နယ္အလိုက္ ပညာေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အသုံးစရိတ္မ်ားကို တိုးျမင့္သုံးစြဲလာၾကသည္။ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားသာမက ႏိုင္ငံေတာ္ကလည္း ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့မႈမ်ား တိုးျမႇင့္လာခဲ့သည္။ အစိုးရေထာက္ပံ့ေငြသည္ ျပည္နယ္အလိုက္ အစိုးရမ်ား၏ ေထာက္ပံ့ေငြထက္နည္းသည္ဆိုေစ ျပည္နယ္ေဒသအလိုက္ အသုံးစရိတ္အေပၚမူတည္ၿပီး ေထာက္ပံ့ ေလ့ရွိေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ျပည္နယ္မွ ေကာက္ခံရရွိသည့္ အခြန္ေငြအလိုက္ေထာက္ပံ့ေလ့ရွိသျဖင့္ ဖူလုံကာမိသည္ ဟုလည္းဆိုႏိုင္သည္။ အထူးသျဖင့္ အစိုးရကခ်မွတ္ေပးသည့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ား ကို ေဒသဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ားက ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ျဖင့္ ေျဖရွင္းေပးျခင္းသည္ အေမရိကန္ ပညာေရး၏ ထူးျခားခ်က္ဟုလည္းဆိုႏိုင္သည္။
၂။ ပညာေရးဆိုသည္မွာ အစိုးရတာဝန္ခ်ည္းသက္သက္မဟုတ္သကဲ့သို႔၊ အစိုးရအလုပ္ကို ပုဂၢလိက ခ်ဳပ္ကိုင္ခြင့္ေပးရန္ မဟုတ္ေၾကာင္းကိုလည္း သတိျပဳရမည္။ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္း အဆင့္ ပညာရည္ ျမင့္မားေရးသည္ ဆရာႏွင့္ မိဘမ်ား အေပၚတြင္ လုံးဝပုံခ်ထားရန္လည္း မဟုတ္ေပ။ အစိုးရ ႏွင့္ျပည္သူ အားလုံးလက္တြဲကူေရးမူကို က်င့္သုံးမွသာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ ေပလိမ့္မည္။ မူဝါဒခ်သူေတြက ခ်မည္။ အေကာင္အထည္ေဖာ္သူေတြက ေဖာ္မည္။ ေထာက္ပံ့သူေတြက ေထာက္ပံ့မည္။ အစိုးရ၊ ျပည္သူ၊ ဆရာဘက္ေပါင္းစုံ က်ားကန္မွသာ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။
၃။ အေမရိကန္ပညာေရးသည္ ထိေရာက္မႈမရွိေၾကာင္း၊ မၽွတမႈမရွိေၾကာင္း ေဝဖန္ခ်က္မ်ားရွိပါသည္။ ပညာေရးထိေရာက္ေစ ရန္အတြက္ ေဘာက္ခ်ာစနစ္ျဖင့္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္၊ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈကို အားေပးရန္၊ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေလၽွာ႔ခ်ေပးရန္၊ အစိုးရထမ္းထားသည့္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးကို ေလၽွာ႔ခ်ရန္၊ ဆရာႏွင့္ မိဘမ်ား၏ အခန္းက႑ကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပိုၿပီးတိုးျမႇင့္ေပးရန္၊ အေထာက္အပံ့ခံ ေက်ာင္းမ်ား တြင္ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈမ်ားကို ပိုမိုလုပ္ေဆာင္ေပးရန္၊ ေက်ာင္းေကာင္းျဖစ္ေရးႏွင့္ ဆရာေကာင္းရရွိေရးတို႔ အတြက္ ၿပိဳင္ဆိုင္ခြင့္ေပးရန္တို႔သည္ ေခတ္သစ္ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားျဖစ္သျဖင့္ လ်စ္လ်ဴမ႐ႈသင့္ေပ။
၄။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဒသဆိုင္ရာအာဏာပိုင္မ်ား၏ ေထာက္ပံ့ေငြသည္ ေက်ာင္းမ်ား၏သုံးစရိတ္ကို ကာမိခ်င္မွ ကာမိေပ လိမ့္မည္။ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသည္ဆိုရာတြင္ အမွန္တကယ္အသုံးစရိတ္ကို ကာမိေစရန္ ေထာက္ပံ့ေငြမ်ားကိုလည္း တိုးျမႇင့္ေပးရေပလိမ့္မည္။ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားကို မႀကိဳက္သည့္ မိဘမ်ားသည္ မိမိတို႔သားသမီးကို ႀကိဳက္သည့္ေက်ာင္းတြင္ ေျပာင္းထားခြင့္ရွိရမည္။ မည္သည့္ေက်ာင္းတြင္ ထားသည္ျဖစ္ေစ ရပိုင္ခြင့္မ်ားသည္ တစ္တန္းတည္း အတူတူျဖစ္ရမည္။
၅။ ပညာေရးဆိုသည္မွာ အနာဂတ္ရပိုင္ခြင့္တစ္ခုတည္းႏွင့္ တန္ဖိုးျဖတ္ရန္မဟုတ္ေပ။ သို႔ေသာ္ ပညာေရး အဆင့္အတန္းႏွင့္ အညီ ရပိုင္ခြင့္ေတာ့ရွိသင့္သည္။ ထိုက္တန္သည့္ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္ရန္ ထိုက္တန္သည့္ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္သူမ်ားကို ေမြးထုတ္ ေပးရန္လည္းလိုသည္။ မိဘမ်ားသည္ မိမိတို႔သားသမီးမ်ားကို ေက်ာင္းလာပို႔ျခင္းသည္ အနာဂတ္အတြက္ လာေရာက္ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈတစ္ခုျဖစ္သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အေနျဖင့္လည္း ထပ္မံရင္းႏွီးမႈတစ္ခုျပဳလိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ အျမင္က်ယ္က်ယ္ျဖင့္ အက်ယ္ျမင္တတ္ရန္ လိုပါသည္။
၆။ လက္ရွိအေနအထားတြင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွကေလးသူငယ္မ်ားသည္ ကမၻာ့အဆင့္ အရည္အခ်င္းစစ္ စာေမးပြဲမ်ားတြင္ အျခားႏိုင္ငံမွ ကေလးမ်ားကို မမီႏိုင္ေသးေပ။ ထိုသို႔မမီႏိုင္ျခင္းမွာ ပညာေရးဆိုင္ရာ အသုံးစရိတ္တစ္ခုတည္းေၾကာင့္ဟု ပိုင္းျဖတ္ရန္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အထူးသုံးေငြမ်ားကို အထူးအစီအစဥ္ မ်ားတြင္ လက္ေတြ႕အသုံးခ်ရန္လိုေသးသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ပညာေရးတြင္ ရလဒ္ေကာင္းရန္ အေရးႀကီး သည္။ ရလဒ္မေကာင္းလၽွင္ မည္မၽွသုံးသည္ျဖစ္ေစ ေအာင္ျမင္သည့္ ပညာေရးဟု မေျပာႏိုင္ေပ။
၇။ အစိုးရသည္ ပညာေရးဆိုသည္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးကို ႏွစ္ကာလရွည္ၾကာစြာ ထမ္း႐ြက္ထားခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္ အေျခခံက်သည့္ မူလတန္းပညာေရးထက္ အလယ္တန္းႏွင့္ အထက္တန္းပညာေရးတို႔တြင္သာ ပံ့ပိုးမႈအားေကာင္းလြန္းေနသည္ဟု သုံးသပ္မိ သည္။ ထို႔ျပင္ အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္ေကာလိပ္အဆင့္ ပညာေရးကို အေထာက္အပံ့အားလည္းနည္းေနေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ မိမိတို႔ဝင္ေငြျဖင့္ မိမိတို႔ဘာသာ ရပ္တည္ႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ယူဆသျဖင့္ ေထာက္ပံ့အားနည္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေငြေၾကး တိုက္႐ိုက္အကူအညီေပးမည့္အစား ေခ်းေငြစနစ္ကို အစားထိုးေဆာင္႐ြက္ျခင္းသည္ တကၠသိုလ္ ေကာလိပ္ ပညာသင္ ယူႏိုင္သူပိုၿပီး တိုးပြားလိမ့္မည္ဟုထင္ေနသည္။
၈။ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားသည္ အဆင့္ျမင့္ပညာေရးအေထာက္အပံ့မ်ားကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တာဝန္ယူခဲ့ၾကရ သည္။ အေမရိကန္တြင္ ေခ်းေငြအစီအစဥ္ျဖင့္ ပညာဆက္သင္ေရးကို အထူးအေလးေပးခဲ့သည္။ တကၠသိုလ္တက္လၽွင္လည္း အခေၾကးေငြကုန္ က်မႈမ်ားကို ေက်ာင္းသားမ်ားကို ေလၽွာ႔ေပးမည္ဆိုလၽွင္ ပိုေကာင္းမည္ထင္ပါသည္။ ပညာေရးအတြက္ အေထာက္အပံ့ေကာင္း ေကာင္းေပးႏိုင္ရန္ အခြန္ တိုးေကာက္မည္ ဆိုျခင္းမွာလည္း အေျဖမဟုတ္ေၾကာင္း သတိျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ 
Written by ေမာင္ေခတ္

ShareThis